Garantie

garantieNa de aankoop van een product zit u wellicht met vragen zoals: Wanneer heb ik garantie? Hoe lossen we een probleem samen op? Wanneer zijn er kosten van toepassing?

Op 1 mei 2003 is de Europese richtlijn "Koop en Garantie" in het Nederlands Burgerlijk Wetboek geïmplementeerd. Deze regelgeving heeft betrekking op de zogeheten consumentenkoop. Op deze pagina wordt uitgelegd wat uw rechten en plichten zijn en wat u van STB computer service mag verwachten.

STB computer service is verplicht een product te leveren dat de eigenschappen bezit die u als koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De rechten die u als consument heeft op grond van het dwingende consumentenrecht worden door STB computer service volledig gerespecteerd.

STB computer service hanteert standaard minimaal één jaar garantie op alle producten. Afhankelijk van het product kan er meerjarige garantie van toepassing zijn. Na de garantie en binnen de gemiddelde gebruiksduur biedt STB computer service de zogeheten non-conformiteit aan. Gedurende de non-conformiteitsperiode biedt STB computer service een dekking in de reparatiekosten afhankelijk van het product.

Binnen de gemiddelde gebruiksduur hebt u recht op een keuze tussen kosteloos herstel of omruil. Hier zijn echter wel een aantal voorwaarden aan verbonden:

  • Na de fabrieksgarantie, maar binnen de gemiddelde gebruiksduur moet u aantonen dat er op een normale manier van het apparaat gebruik is gemaakt.
  • Na het 2e jaar binnen de gemiddelde gebruiksduur kan het, in bijzonder gevallen redelijk zijn dat u een bijdrage levert aan de reparatiekosten.
  • Wanneer herstel goedkoper is, is het redelijk en toegestaan dat wij de keuze van omruil afwijzen en voor reparatie gaan.

STB computer service kan u een bijdrage in de reparatiekosten vragen wanneer een product dichter bij het einde van zijn gemiddelde gebruiksduur komt. Hieronder de percentages waarin van u een bijdrage wordt verwacht.

Gemiddelde levensduur 1e 6 maanden 2e 6 maanden 2e jaar 3e jaar 4e jaar 5e jaar
0,5 jaar 0% 100% 100% 100% 100% 100%
1 jaar 0% 0% 100% 100% 100% 100%
2 jaar 0% 0% 0% 100% 100% 100%
3 jaar 0% 0% 0% 67% 100% 100%
4 jaar 0% 0% 0% 50% 75% 100%
5 jaar 0% 0% 0% 40% 60% 80%

Welke gemiddelde gebruiksduur wordt gehanteerd?

Type apparaat Jaren
Accu's en oplaadbare batterijen  0,5
Desktop PC 3
Notebook 3
Hardware accessoires 2
Inktjetprinter 2
Laserprinter 3
Monitor 3
Mobiele telefoon 2
MP3-speler 2
DIgitale camera 3
Navigatie 3
Klein huishoudelijke apparatuur 2
Persoonlijke verzorging 2

Fabrieksgarantie wordt door de fabrikant van het product geleverd. De fabrikant garandeert een zorgeloze werking van het product gedurende deze termijn, waarbij er wel voorwaarden kunnen gelden. Binnen deze termijn kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant. Dit zorgt voor een snellere afhandeling van een defect. Binnen de fabrieksgarantie zijn er meerdere varianten:

Pick-up & Return garantie
Bij deze variant wordt het product bij u thuis afgehaald en ook weer bezorgd zodra de reparatie voltooid is.
Carry-in garantie
Deze garantievorm houdt in dat u het product bij STB computer service dient af te geven, of naar STB computer service opstuurt, wanneer u dit ter reparatie wilt aanbieden.